
Om de missie van het Supportersorgaan te bereiken, hebben we zeggenschap in het beleid van onze geel-rode voetbaltrots nodig. Al sinds de vereffening in het seizoen 2002-2003 zetelen enkele van onze leden in het hoogste leidinggevende orgaan van onze club. In die bestuursraad waken we erover dat de Malinwa de familieclub blijft zoals we ze kennen én verdedigen we de noden van onze leden. Daarnaast vaardigen we twee SLO’s af, verdelen we de tickets voor uitwedstrijden, organiseren we tal van evenementen en staan we ter beschikking van iedere supporter met vragen of opmerkingen. Op die manier trachten we het traditionele en familiale karakter van KV te beschermen.
Supportersinspraak Raad Van Toezicht
Het Malinwa Supportersorgaan vaardigt 2 waarnemende vertegenwoordigers af naar de Raad Van Toezicht van Yellow-Red KV Mechelen NV. Zij gebruiken hun rol om alle fans van onze mooie club een stem te geven. Zo voorzien we structurele supportersparticipatie tot in de hoogste beslissingsapparaten van de club en zorgen we voor transparantie met de mensen op de tribunes.
Enerzijds hebben we het behartigen van de supportersbelangen, anderzijds fungeert het Orgaan als waakhond. We waken over zaken als het stamnummer, de clubkleuren, het logo, het stadion, … Ook wordt er continu met een vergrootglas naar het financieel beleid gekeken. Naast 1 afgevaardigde uit het Supportersorgaan heeft Mark Uytterhoeven een mandaat voor het leven.
Naast onze aanwezigheid in de Raad van Toezicht van YR KV Mechelen NV, hebben wij vanzelfsprekend ook zeer frequent contactmomenten en diverse overlegen met het dagelijkse clubbestuur, in deze gesprekken stellen wij ook steeds het belang van onze medesupporter voorop, verdedigen we concrete standpunten van de fans of proberen we meer informatie over specifieke zaken te bekomen om dit transparant te kunnen delen met onze fans. Analoog wat onze vertegenwoordigers in de Raad van Toezicht doen.
Over de inhoud van bepaalde RVT-beslissingen of onderhouden met het clubbestuur verschijnt er dan ook zeer regelmatig een statement, verslag of schrijven op onze website. De uitdaging is hier steeds om zo transparant mogelijk te zijn zonder gevoelige bedrijfsinformatie zomaar publiek te maken. Dit maakt dat we helaas niet altijd alles onmiddellijk publiek delen, ook wij zijn gebonden aan bepaalde geheimhoudingen en willen onze bruggen niet opblazen. We proberen echter wel steeds zoveel mogelijk te communiceren vanaf het kan.
Onze supportersparticipatie is reeds uniek in de voetbalwereld, maar we willen dit in de toekomst enkel maar verder professionaliseren. We zullen een voortrekkersrol blijven spelen op vlak van supportersvertegenwoordiging, enkel zo verdedigen we zij waarrond voetbal écht draait: de supporters.
Beleidsvergaderingen of infoavonden
Op regelmatige basis vindt er een vergadering of infoavond plaats tussen (een delegatie) supporters en hoofdaandeelhouder van KV Mechelen Philippe Van Esch of mensen van het dagelijkse bestuur van KV Mechelen. Dit kan ook uitgebreid worden naar bijvoorbeeld de overige 2 aandeelhouders uit de Raad Van Toezicht of leden van de sportieve staf, afhankelijk van wat er op dat moment leeft onder supporters. Tijdens deze vergaderingen worden alle actuele zaken besproken die een impact hebben op het supporterswezen, het DNA van de club, de financiële gezondheid van KV Mechelen, … De invulling hiervan staat niet in steen gebeiteld en kan aangepast worden aan de noden van het moment. Suggesties zijn altijd welkom! Aarzel niet info@malinwa.be te contacteren.
Supporterscafés en informele ontmoetingen
Het Supportersorgaan organiseert op regelmatige basis zogenoemde ‘Supporterscafés’. Informele open avonden waar alle supporters hun ideeën, adviezen, bezorgdheden, opmerkingen, suggesties, vragen, … over het reilen en zeilen van onze prachtige club kwijt kunnen. Op deze manier willen we samen met alle fans het Malinwa-gevoel en onze typische volksclubcultuur bewaken, alsook een sterkere band tussen het Orgaan en haar leden creëren. Enkel zo kunnen we de stem van de supporters uitdragen naar de Raad Van Toezicht van onze club. Door de magere opkomst tijdens de laatste edities wordt dit minder frequent georganiseerd.
Daarnaast proberen de leden van de Raad Van Bestuur van het Malinwa Supportersorgaan, personen die we zo divers mogelijk proberen hebben met uiteenlopende directe contacten bij verschillende groepen supporters en in verschillende tribunes, wel zoveel mogelijk informeel contact met uiteenlopende supporters te hebben over het reilen en zeilen van de club. Ze proberen proactief continu met vele supporters te praten en naar hun visie/meningen te peilen. Daarnaast stellen ze zich zo toegankelijk mogelijk open, zodoende supporters hen rechstreeks kunnen aanspreken. Dit moet dienen als voeding voor zowel de uitoefening van ons waarnemend mandaat in de Raad Van Toezicht als voor alle vertegenwoordiging van onze supporters bij zowel club als bij derden. Wij willen iedere supporter verdedigen en roepen dan ook telkens op om jullie stem te laten horen. Het blijft een uitdaging om te capteren wat er nu exact leeft onder supporters, we zoeken hier continu naar nieuwe en efficiëntere manieren – ook hier zijn suggesties dus zeker altijd welkom!
Kijk zeker op onze wie-is-wie pagina en aarzel nooit één van onze bestuursleden aan te spreken.
‘Supporterscafés’, infoavonden of anderen worden op deze website en op de social mediakanalen van het Malinwa Supportersorgaan aangekondigd.
Supporter Liasion Officer (SLO)
Het supporterschap brengt vaak heel wat met zich teweeg. Daarom voorzien wij een rechtstreeks aanspreekpunt voor fans die met vragen of opmerkingen zitten over het supportersbeleid en de organisatie van (uit)wedstrijden. Een supporter die een publieke vertegenwoordiger is van zijn medesupporters en de brug vormt tussen de club en haar supporters en ervoor zorgt dat beide in overleg blijven gaan. De Supporters Liaison Officer (SLO) is ingevoerd in de UEFA Licentievoorwaarden in 2011 met als doel een stabiele dialoog tussen club en supporter te verzekeren. Ook hiermee trachten we de hoge betrokkenheid en hechte band tussen KV Mechelen en haar fans continu te versterken. Onze SLO is de tussenpersonen tussen onze leden en de club, en onderhoudt een goed contact met de verschillende diensten van de club, de matchorganisatie, de veiligheidsdiensten en het netwerk van SLO’s van andere clubs. Onze SLO is aanwezig tijdens de thuis- en uitwedstrijden waar hij problemen en zorgen identificeert en oplost.
Momenteel is onze enige benoemde SLO: Hans De Decker.
Echter ondersteunt het gehele Supportersorgaan deze functie en fungeert het Supportersorgaan bij uitbereiding hoe dan ook al als een Supporters Liaison instantie.
Ombudsdienst
De supporter moet zich goed voelen op KV, daarom vinden we het belangrijk dat je ergens terecht kan met vragen, suggesties, opmerkingen en problemen. Om dit mogelijk te maken, zijn wij een ombudsdienst die steeds voor iedere supporter klaarstaat. Als we zelf geen antwoord of oplossing op jouw bemerking of probleem kunnen bieden, nemen we contact op met de bevoegde dienst binnen de club. We engageren ons om voor iedere concrete vraag een antwoord uit te zoeken, zo heeft de supporter één centraal aanspreekpunt zonder te moeten nadenken voor welke dienst de desbetreffende vraag relevant is.
Zit je met iets?=
Stuur dus gerust een mailtje naar info@malinwa.be, contacteer ons via Facebook of Instagram of spreek één van onze bestuurdersleden aan!